Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Debata - Sportowy Okrągły Stół

13 listopada 2014 r.w Publicznej Szkole Podstawowej w Sławie odbyła się debata pt.:Sportowy Okrągły Stół” na temat kultury  fizycznej  oraz zajęć sportowo-rekreacyjnych realizowanego przez nas programu  „WF  z klasą”.  Dyskusja  została  poprzedzona  rozmowami, przeprowadzonymi  wcześniej   wśród  młodzieży na lekcjach wychowania fizycznego oraz lekcjach wychowawczych. Umożliwiła ona wstępną diagnozę potrzeb  w zakresie aktywności ruchowej uczniów. Na debatę zostali zaproszeni delegowani uczniowie z klas IV – VI naszej szkoły, którzy reprezentowali swoich kolegów i koleżanki. Wszyscy przedstawiciele mieli za zadanie przygotować swoje postulaty. W debacie wzięło udział 36 uczniów oraz nauczyciele wychowania fizycznego: Krystyna Łajko, Krzysztof Łuciów, Andrzej Ratajczak oraz dyrektor  pan Jacek Smektała i pani vicedyrektor Jolanta Hanaczewską.

Spotkanie odbyło się w sali gimnastycznej. Obrady Okrągłego stołu poprowadził koordynator programu „WF   z Klasą”, pan Krzysztof Łuciów, w oparciu o prezentację multimedialną.

 

Na wstępie krótko przypomniał cele programu i zaprosił do dyskusji. Pani Krystyna Łajko z kolei, omówiła strukturę organizacji zajęć wychowania fizycznego w PSP Sława. Przypomniała uczniom, czym jest szeroko pojmowana kultura fizyczna i jakie korzyści z niej płyną. Dokumentację prowadzili nauczyciele uczestniczący w spotkaniu robiąc zdjęcia i zapisując wypowiedzi.

 

Obrady miały charakter plenarny. Uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy, które pracowały samodzielnie pod nadzorem nauczycieli wspierających. W pierwszej kolejności należało wypunktować na kartce wszystkie pozytywne i negatywne aspekty zajęć sportowo-rekreacyjnych w szkole, w tym lekcji wychowania fizycznego, a następnie przedstawić je na forum przez rzecznika zespołu.

Najczęściej pojawiały się następujące „plusy”:

§  Mamy fajnych i miłych nauczycieli wychowania fizycznego

§  Bierzemy udział w dobrej zabawie

§  Poznajemy swoje słabe i mocne strony

§  Rozwijamy sprawność fizyczną i psychiczną

§  Mamy fajne stroje sportowe

§  Jeździmy na halę sportową

§   „Na lekcjach w-f u rozwijamy motywację”

§  Uczymy się dążyć do sukcesu

§  Rozwijamy swoje zainteresowania podczas rozgrywek i imprez sportowych

Na pytanie „Co wam się nie podoba?”, „co należy poprawić lub zmienić?” uczniowie odpowiadali:

§  Konflikty podczas gier zespołowych

§  Monotonia ćwiczeń i krótkie lekcje wf

§  Zbyt mała ilość ćwiczeń ogólnorozwojowych

§  Zbyt mała ilość zabaw ruchowych

§  Spadek motywacji wśród uczniów z niską sprawnością fizyczną

§  „Na lekcji jest zbyt mało miejsca do ćwiczeń”

§  Brak zajęć na pływalni

§  Za mało godzin wychowania fizycznego

§  Brak trawy na boisku sportowym

§  Wprowadzić propozycje lekcji zgłaszane przez uczniów

§  Więcej przerw prowadzonych z aktywnością

W dalszej części obrad uczniowie mieli określić propozycje zmian na lekcjach wychowania fizycznego, w taki sposób, aby ich zdaniem zajęcia stały się bardziej atrakcyjne i ciekawsze. Do najczęstszych wypowiedzi i oczekiwań należą:

§  Zakup lepszego sprzętu sportowego

§  Budowa sali gimnastycznej

§  „Chcielibyśmy, aby były wyjazdy na basen”

§  Organizacja sportowych zajęć pozalekcyjnych i przerw ruchowych

§  Organizacja zajęć tanecznych lub fitness

§  Wyjścia na lodowisko i basen

§  Organizacja turniejów piłkarskich

§  Organizacja akcji prozdrowotnych dla całej szkoły

§  Wymyślanie ciekawszych lekcji wf

Po zapisaniu propozycji zmian, nadszedł czas na przemyślenia. „W jaki sposób można zrealizować postulaty?” „Czy wystarczą zmiany ze strony nauczycieli wf, a może dyrekcji?”. „Czy potrzeba jest pomoc z zewnątrz”? Każdy postulat został wspólnie przedyskutowany. Uczniowie wraz z nauczycielami i dyrektorem ustalili, że nie wszystkie propozycje zmian można wprowadzić, bo zwykle wiążą się one z przeszkodami finansowymi. Zwrócono również uwagę na uczniów dojeżdżających z okolicznych wsi oraz przewozy, którymi młodzież wraca do domu o określonych godzinach. Formułując wnioski, obradujący szczególnie skoncentrowali się na postulatach, które można zrealizować niebawem; na tych propozycjach, które da się wprowadzić dzięki inicjatywie nauczycieli wychowania fizycznego oraz dyrekcji.

Wnioski z dyskusji:

          §   Dla zainteresowanych uczniów nauczyciele wf będą organizowali wyjazdy na pływalnię,   lodowisko w formie wycieczek szkolnych

§  Zajęcia Szkolnego Koła Sportowego będą dostosowywane do oczekiwań uczniów

§  W tym roku szkolnym zostanie zorganizowany turniej piłkarski

§  Szkoła będzie się starała pozyskać fundusze na zakup nowego sprzętu sportowego

§  Nauczyciele będą się starali urozmaicać zajęcia i prowadzić je w sposób ciekawszy

§  Lekcje poprowadzą chętni uczniowie, rozgrzewki poprowadzą uczniowie na każdej lekcji

Na zakończenie debaty, biorąc pod uwagę oczekiwania uczniów, ustalono dwa dodatkowe zadania, które szkoła zrealizuje w programie „Wf z klasą”. W pierwszym półroczu będzie to „Wprowadzenie ruchu na przerwach i na innych lekcjach”, a w drugim „Wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w  prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego ”.

 

Koordynator programu – mgr Krzysztof Łuciów

 

WSZYSTKIM UCZESTNIKOM SPORTOWEGO OKRĄGŁEGO STOŁU DZIĘKUJEMY ZA MIŁĄ ATMOSFERĘ, ZAANGAŻOWANIE I CIEKAWE POMYSŁY.

 

więcej na Blogu Publicznej Szkoły Podstawowej  (zdjęcia)

Mapa strony

Kto nas odwiedza

Odwiedza nas 29 gości oraz 0 użytkowników.

Blog szkoły

Gazetka szkolna