„Mowa jest nam dana po to, by wyrażać myśli”
L.M.Montgomery
POMOC LOGOPEDYCZNA
Powstał w naszej szkole gabinet logopedyczny, przeznaczony do pracy z uczniami,którzy potrzebują tego rodzaju terapii i wsparcia w zakresie rozwoju mowy. Jak wszyscy wiemy, mowa jest podstawą międzyludzkiej komunikacji, bo umożliwia ludziom wyrażanie siebie. Dlatego tak ważne jest nabycie przez dziecko tej umiejętności.
W czym mogę pomóc?
Głównym zadaniem logopedy jest diagnoza, profilaktyka i leczenie wad wymowy. Mogę określić zatem, czy dziecko ma zaburzenia rozwoju mowy, komunikacji lub wady wymowy. Podczas badania ustalę, które głoski realizowane są nieprawidłowo, jakie są przyczyny wady i jaki wpływ ma ona na proces porozumiewania się.
Uczestnicząc w zajęciach logopedycznych dziecko ma możliwość usprawnienia funkcji komunikacyjnych poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących podczas porozumiewania się a także kształtowanie prawidłowej mowy pod względem gramatycznym, fonetycznym i leksykalnym.
Terapia poprzedzona jest zawsze wywiadem, obserwacją oraz przeprowadzeniem specjalistycznych testów. Na tej podstawie mogę postawić diagnozę i opracować program pracy z uczniem.
Jak wygląda badanie mowy?
- Logopeda zwróci uwagę przede wszystkim na to, czy dziecko posługuje się zdaniami prostymi i złożonymi,
- Buduje poprawnie zdania,czy występują agramatyzmy,
- Czy występują zniekształcenia fonetycznej budowy wyrazów i na czym one polegają,
- Czy wszystkie głoski są realizowane prawidłowo,
- Czy zachowana jest płynność i prozodia mowy,
- Czy dziecko prawidłowo oddycha,
- Czy pacjent nie ma zaburzeń głosu,
W zależności od rodzaju zaburzenia czynności podejmowane przez logopedę mogą być następujące:
- Badanie stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego,polegać ono będzie na ocenie stanu anatomicznego i funkcjonowania narządów mowy,oceniona zostanie wielkość, grubość języka, plastyczność i długość wędzidełka podjęzykowego, wielkość migdałków podniebiennych, deformacje podniebienia twardego, zgryz, anomalie zębowe, budowa przegrody nosowej czy budowa jamy nosowej;
- Badanie funkcji połykowej,
- Badanie funkcji oddechowych,
- Orientacyjne badanie słuchu,
- Badanie słuchu fonematycznego,
- Badanie pamięci słuchowej,
- Badanie kinestezji mowy,
- Badanie płynności mowy i prozodii mowy(rytmu, melodii, akcentu),
- Badanie emisji głosu,
Logopeda sprawdzi również, czy mowa jest prawidłowa w:
aspekcie fonetycznym-ustali zasób dźwięków,
aspekcie leksykalnym-określi zasób słownictwa czynnego,
aspekcie gramatycznym-oceni umiejętność stosowania form fleksyjnych i budowania struktur zdaniowych,
aspekcie ekspresyjnym-zbada płynność mowy i prozodię,
Uczniowie zakwalifikowani na zajęcia, będą mogli:
- skorygować wady wymowy,
- usprawnić motorykę narządów mowy,
- usprawnić funkcje językowe, oddechowe i fonacyjne,
- wzbogacić zasób słownictwa czynnego i biernego,
Jak wygląda praca dziecka z logopedą?
Podczas zajęć stosuję różnorodne metody, dobieram je indywidualnie, zgodnie z możliwościami dziecka, są to:
- elementy masażu C. Moralesa,
- elementy symultaniczno – sekwencyjnej metody nauki czytania J. Cieszyńskiej,
- pedagogika zabawy,
- logorytmika,
Wykonujemy następujące ćwiczenia:
oddechowe: wyrabiamy prawidłowy oddech,by móc prawidłowo mówić,są to ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi;
głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów;
słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu,
artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywołanie głosek w izolacji, utrwalenie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach i mowie opowiadaniowej;
Jak pracuje dziecko podczas terapii?
1. Ćwiczy narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwę;
2.Wykonuje ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
- Wywołuje głoski w izolacji.
- Utrwala głoski korygowane na materiale językowym w
-logotomach,
-wyrazach (w nagłosie, śródgłosie, wygłosie),
-zdaniach.
- Wykonuje ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę i rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiadanych, czyli dyferencjację opozycyjną.
- Pracuje nad automatyzacją poprawnej wymowy w wyrazach, zdaniach, mowie spontanicznej i opowiadaniowej.
Podczas prowadzenia terapii logopedycznej, bardzo istotne jest zaangażowanie dziecka i współpraca pomiędzy dzieckiem, logopedą i rodzicem, bo tylko systematyczne ćwiczenia gwarantują sukces prowadzonej terapii. Tylko codzienna praca może przynieść efekty i pokonać nieprawidłowe nawyki, dlatego warto codziennie ćwiczyć z dzieckiem przez 15-20 minut. Włączenie się rodziców w cały proces powoduje szybsze osiągnięcie oczekiwanych rezultatów, czyli swobodnej i prawidłowej mowy dziecka.
Jeśli Państwa dziecko ma problemy dotyczące rozwoju mowy, komunikacji i języka- zapraszam do współpracy.
mgr Magdalena Wójtowicz